Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

Alles wat je moet weten over Google Analytics 4

De Universal Analytics tracker van Google heeft een grondige update gekregen. Met GA4 of voluit Google Analytics 4 worden heel wat nieuwe features gelanceerd. De release bracht helaas ook wat onduidelijkheden met zich mee. Moeten we overschakelen? En zo ja, wanneer?

Beginnen doen we uiteraard bij het begin: Google Analytics, wat is dat nu juist? Iedereen heeft er wel al eens van gehoord, maar niet veel mensen weten wat het effectief allemaal kan. Om het zo begrijpelijk mogelijk te houden, kunnen we stellen dat Google Analytics kan helpen bij het onderzoek naar de prestaties van jouw website. Ook het online gedrag van je (potentiële) klanten wordt grondig in kaart gebracht. Met Google Analytics wordt cruciale informatie bijgehouden en gevisualiseerd. Op basis van deze gegevens kan je een zeer gericht marketingbeleid uitstippelen.

schermafbeelding 2022 12 01 om 16.14.44

De redenen achter de vernieuwingsoperatie

Privacy

Met de regelmaat van een klok wordt Google bekritiseerd omdat ze het niet altijd even nauw nemen met de GDPR-wetgeving, de Europese wet voor bescherming van persoonsgegevens. Daarom besloten ze bij Google om een alternatief voor de Universal Analytics tracker (UA) uit te werken: Google Analytics 4 tracker (GA4). In tegenstelling tot Universal Analytics is de nieuwe GA4 niet afhankelijk van cookies en houdt deze geen IP-adressen bij.

Everybody’s changing…

Een andere reden is dat wij als overijverige consumenten van het internet de hele dag door switchen van het ene toestel naar het andere. Van de smartphone even naar de laptop en van een app toch maar even naar die website. Daarom werd er ingezet op het inventariseren van ons internetgedrag over verschillende apparaten en platformen heen.

Geen reden om niet over te stappen

En dan nu over naar de kern van het verhaal: je kan data verliezen als je te lang wacht met overstappen naar GA4. Vanaf 1 juli 2023 zal GA4 immers de standaard worden en wordt er geen data meer uit de Universal Analytics geïmporteerd. Hoe rapper je dus in actie schiet, hoe meer gegevens je nu al kan verzamelen met GA4. Ondertussen kan je zowel Universal Analytics als GA4 gebruiken. Bij de omschakeling in 2023 heb je voldoende data verzameld in GA4 om je marketingactiviteiten naadloos verder te zetten.

Wait what… nieuwe functies?

Jawel, want niet enkel het privacy-aspect is grondig onder handen genomen. Met GA4 zal je door machine learning meer te weten komen over het effectieve gedrag van een bezoeker op je website. Hiermee kan Google Analytics heel gerichte voorspellingen doen naar het gedrag van je bezoekers.

Concreet zal je bijvoorbeeld inzicht krijgen in bepaalde datatrends waardoor je de populariteit van producten op jouw website beter kan inschatten. Aan de hand daarvan wordt het aantal afhakende klanten voorspeld alsook de omzet en naar welke producten in de (nabije) toekomst meer of veel vraag zal zijn. Vele andere functies worden in de komende maanden nog toegevoegd.

Conclusie

GA4 is goed op weg om (veel) krachtiger te zijn dan de huidige versie en meer relevante informatie aan te bieden over waarom gebruikers op jouw site en/of app terug te vinden zijn. Dat zal uiteraard niet stante pede gebeuren, maar een snelle implementatie kan alleen maar helpen om te genieten van een verbeterde beleving en de ferm uitgebreide stroom aan data

En nu? Actie!

Wens je nog wat meer informatie of ben je nu al volledig overtuigd om zo snel mogelijk over te stappen? In beide gevallen helpen we je zeer graag verder. Faxberichten en gele briefkaarten zullen naar alle waarschijnlijk onbeantwoord blijven dus toch best onze mailbox verblijden met een leuk berichtje (hallo@boa.be) of jullie zoetgevooisde stemgeluid laten weerklinken (056 42 30 76).

Ons team staat alvast te popelen om na deze wake-up call ook nog de laatste bekeerlingen te assisteren bij de omschakeling naar de vernieuwde Google Analytics 4!

Bekijk
Versleep