BOA'S 4-stappenplan helpt je daarbij

2022: tijd om je merk nieuw leven in te blazen.

2022-01-13

5 min. leestijd

BOA'S 4-stappenplan helpt je daarbij

De voorbije jaren heb je waarschijnlijk heel hard gewerkt. En dat zal je in 2022 ongetwijfeld blijven doen. Je business en alles wat daarbij hoort, vraagt zoveel aandacht dat je marketing misschien wat ondergesneeuwd is. Een herkenbaar fenomeen. Daarom helpen we je graag terug op weg.

Wie volledig ingenomen wordt door zijn zaak, vergeet vaak zijn merk. Vroeger kwam je daarmee weg. Vandaag niet meer. Jouw doelgroep krijgt nu zoveel informatie binnen, dat je merk eruit moet springen. Eenduidig en duidelijk. Op de juiste manier. En dat kan perfect in 4 stappen.

computer 107 kopie ren

Stap 1: Doe een merkscan

Eerst en vooral moet je achterhalen wat het DNA is van je merk, de geschiedenis, de waarden, de missie en visie. Wie ben je nu en waar wil je naartoe? Niet makkelijk om daar alleen achter te komen. Daarom bieden we je een workshop aan, waarin we samen heel diep in je merk duiken. Dankzij die co-creatie wordt je merkidentiteit sneller duidelijk.

Stap 2: Leg guidelines vast

Eenmaal je weet welke persoonlijkheid je merk heeft en welke emoties het moet oproepen, zorg je ervoor dat het vorm krijgt en tastbaar wordt. Kleuren, lettertypes, logogebruik, tone-of-voice, mediatoepassingen, ... leg alles vast in een brand book. Noem het gerust je merkbijbel.

Deze onmisbare leidraad geeft de volgende jaren richting aan iedereen die bij de communicatie van je merk betrokken is. Zo bespaar je heel wat kostbare tijd en geld. Want eenmaal alles helder, duidelijk en beslist is, worden eindeloze discussies vermeden. Snel schakelen wordt mogelijk. Een enorm voordeel.

Stap 3: Stel een marketingplan op

Nu ben je klaar om connectie te zoeken met je doelgroep en je merk via een communicatiecampagne te verspreiden. Maar om slim te communiceren, heb je een tactisch marketingplan nodig. Dat is een tijdlijn waarop staat welke elementen uit de marketingmix je wanneer gaat inzetten. Enkel zo krijg je de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste doelgroep. 

Dat kan gaan van op frequente tijdstippen een nieuwsbrief uitsturen, iets posten op social media, blogs delen, persberichten verspreiden, advertenties plaatsen, events sponsoren, ... Wanneer je volgens zo'n plan werkt, weet jouw communicatieteam exact wat er de volgende maanden moet gebeuren. Een echte must. 

Moest je niet de juiste mensen in huis hebben om zo'n handige leidraad op te stellen en uit te werken, dan helpt BOA je daar graag bij.

Stap 4: Blijf je merk voeden!

Hier staat niet voor niks een uitroepteken achter. Deze stap wordt het vaakst vergeten. Het is niet voldoende om je marketing één keer aan te pakken en nadien slechts sporadisch te communiceren. Dit is een on going verhaal. 

Je merk is organisch. Het leeft of het sterft. Het is geen beeldhouwwerk dat je voor jaren in huis hebt en dat met de tijd in waarde stijgt. Integendeel. De waarde daalt van zodra de marketing en communicatie stilvalt. Voed je merk dus regelmatig met de juiste content. Enkel zo blijf je aanwezig in het hoofd en het hart van je doelgroep.

Bekijk enkele van onze projecten
Bekijk
Versleep