Atelier Depoorter

Atelier Depoorter

BOA moeit zich met 'Andermans Zaken'.

'Andermans Zaken' met Kamal Kharmach is weer helemaal terug met nieuwe afleveringen. Vanaf 24 januari te zien op Eén. Net zoals in het eerste seizoen helpt Kamal ondernemingen in moeilijkheden. Hij wordt bijgestaan door een leger experten. BOA moeide zich in twee afleveringen met 'Andermans Zaken'.
 

Toen VRT ons contacteerde om, voor het Eén programma 'Andermans Zaken', strategische marketingpartner te worden, hebben we geen minuut getwijfeld.”

Clara Hanssens, Art Director BOA


Aflevering 1 gaat over Samy Depoorter en zijn ouders, de drie zaakvoerders van een West-Vlaams familiebedrijf. Al 43 jaar maakt Depoorter zetels op maat. Een mooie geschiedenis met een mooi product. Alleen de klanten blijven uit.

depoorter sfeer 2021 9146 1643110699
depoorter sfeer 2021 9257 1643110703
depoorter sfeer 2021 9144 1643110701

Wat liep er fout bij Depoorter?

Er was geen brand identity, noch een brand positioning.

Ook al overleefden merken vroeger zonder een degelijke brand identity, anno 2022 is dit ondenkbaar geworden. We leven in een economisch model waarin aandacht het nieuwe goud is. Elk van ons krijgt dagelijks 10 000 advertenties aan informatie binnen. Als merk moet je dus enorm slim communiceren met je doelgroep.

Vaak is emotie de sleutel naar het hart van de klant. Daarom is het belangrijk dat elk merk een eigen identiteit heeft. Net zoals in het dagelijks leven. Als je iemand nieuw leert kennen, dan vertel je die persoon toch ook wie je bent, wat je beroep is, welke muziek je graag hoort, waar je op reis gaat, ...

Waarom is het zo belangrijk dat de merkidentiteit juist zit?

Succes begint met de juiste naam. Toen ons strategisch en creatief team voor het eerst de merknaam 'Zetelfabriek Depoorter' hoorde, dacht iedereen meteen aan een grote fabriek met allemaal dezelfde commerciële zetels. Niets bleek minder waar. De core business van dit familiebedrijf is al 43 jaar zetels op maat maken. Pure ambacht dus. Daarom hebben we 'fabriek' uit de naam geschrapt en vervangen door 'Atelier'. Want de merkidentiteit moet altijd overeenstemmen met het DNA van de founders of met de geschiedenis van het bedrijf.

depoorter sfeer 2021 9132 1643110693
depoorter sfeer 2021 9180 1643110700

Hoe heeft BOA Depoorter tot hedendaags lifestyle merk getransformeerd?

Zoals bij al onze andere klanten, starten we steeds met een grondige brand scan van het merk. Werken met camera’s voor je neus en microfoons onder je trui blijft onwennig, maar samen met Kamal en de klant hebben we toch de kern van het merk kunnen vatten: vakmanschap, maatwerk en kwaliteit. De strategie werd door een creatief team vertaald naar een nieuwe naam, logo, huisstijl, aspirationele copy, fotografie en website. Zo werd het merk 'Atelier Depoorter' tot leven gewekt. 
 

Onze klanten zijn vaak hardwerkende ondernemers, waardoor ze hun merk zelf verwaarlozen. Telkens opnieuw zien we de mensen achter het merk gelukkig worden, zodra de merkidentiteit vorm en emotie krijgt. Dat diezelfde emotie ook bij hun klanten naar boven komt, is de essentie van ons vak."

Karen Opdecam, Strateeg BOA

De aflevering kan je hier bekijken
Bekijk

Cookies! Sta ze toe voor de beste website ervaring. Meer informatie

Alle cookies toestaan Instellingen